ویژگی های مرورگر Firefox

آموزش و دانلود بهترین و پرطرفدارترین نرم افزارهای دنیا

ویژگی های مرورگر Firefox

مرورگر فایرفاکس (FireFox) تجربه وب گردی امن و سریع را برای کاربران خود به ارمغان می‌آورد و برای پلتفرم های مختلفی از جمله اندروید و آی او اس عرضه شده است. قابلیت های متعددی توسط مرورگر FireFox (فایرفاکس) ارائه شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به همگام سازی اطلاعات بین دستگاه ها، بوک مارک کردن صفحات و امنیت بالا اشاره کرد. در ادامه این مقاله قصد داریم تا به معرفی و بررسی مرورگر فایرفاکس (FireFox) بپردازیم.

 

 

معرفی مرورگر فایرفاکس (FireFox)

همانطور که پیش از این هم اشاره داشتیم، مرورگر فایر فاکس (FireFox) به صورت رایگان برای سیستم عامل های مختلفی عرضه شده و قابلیت های گسترده‌ای را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

یکی از قابلیت های مرورگر FireFox (فایرفاکس) مربوط به ایجاد و مدیریت تب های متعدد می‌شود. کاربران می‌توانند با لمس آیکون تب در گوشه بالا و سمت راست صفحه به لیستی از تب های باز دسترسی داشته باشند و با لمس آیکون به شکل به علاوه نسبت به ایجاد تب جدید اقدام نمایند. از سوی دیگر امکان بستن تمامی تب ها به صورت همزمان با لمس گزینه Close All Tabs فراهم آمده است.

مرورگر فایرفاکس (FireFox)

ویژگی‌ها

  • ویژگی اسکرین شات‌گیری از صفحه وب و اشتراک‌گذاری آن در نسخه (Quantum 57.0) به بالا
  • سرعت دو برابر نسبت به نسخه‌های پیشین
  • ۳۰٪ مصرف کمتر رم نسبت به مرورگر گوگل کروم
  • امکان کشیدن و رها کردن متن به جعبه جستجو

ویژگی وبگردی به صورت ناشناس و از بین بردن تمامی اطلاعات مرورگر بعد از بسته شدن پنجره مرورگر

  • با گسترش وب و اهمیت تبلیغات، طراحان وب‌سایت‌ها به فکر ایجاد صفحاتی افتادند که بدون خواست کاربر گشوده شوند، با استفاده از امکان pop-up blocker، این صفحات امکان ایجاد مزاحمت را ندارند.
  • امکان گشودن چند صفحه در یک پنجره (tabbed browsing) و کشیدن و رها کردن (drag-and-drop) آنها.
  • پشتیبانی از RSS و اتم
  • امکان مدیریت و پاک کردن آسان اطلاعات شخصی.
  • امکان کشیدن و رها کردن متن به جعبه جستجو.
  • پشتیبانی از SVG و CSS2 و CSS3 و JavaScript
  • پشتیبانی از صفحات طراحی‌شده با فناوری ای‌جکس (AJAX)
  • پشتیبانی از ویژگی‌های ویژهٔ CMSهای رایج
  • ده‌ها ویژگی مختلف دیگر



مرورگر فایر فاکس (FireFox) قابلیت مرور خصوصی صفحات وب را هم در اختیار کاربران خود قرار داده است. بدین معنی که هیچ گونه اطلاعاتی در رابطه با وب سایت های بازدید شده در تاریخچه مرورگر ذخیره نخواهد شد. به منظور استفاده از این قابلیت آیکون سه نقطه در گوشه بالا و سمت راست صفحه را لمس کرده سپس گزینه New Private Tab را انتخاب کنید.

از دیگر قابلیت های ارائه شده توسط مرورگر فایرفاکس (FireFox) می‌توان به امکان بوک مارک کردن صفحات و وب سایت های دلخواه جهت دسترسی سریع و آسان اشاره کرد. بدین منظور پس از مراجعه به وب سایت مورد نظر آیکون به شکل سه نقطه در گوشه بالا و سمت راست صفحه را لمس کرده سپس از منوی نمایان شده آیکون به شکل ستاره را لمس نمایید.

 

در نهایت کاربران می‌توانند با مراجعه به بخش Bookmarks در صفحه اصلی به صفحات بوک مارک شده دسترسی داشته باشند.

 

مرورگر فایرفاکس (FireFox) امکان ذخیره نام کاربری و پسورد وب سایت ها را هم در اختیار کاربران خود قرار داده است. بدین ترتیب در دفعات بعدی مراجعه به وب سایت مورد نظر، نیازی به وارد کردن مجدد نام کاربری و رمز عبور نخواهید داشت. بدین منظور پس از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور وب سایت می‌توانید با لمس گزینه Remember نسبت به ذخیره سازی آن‌ها اقدام کنید.

 

امکان همگام سازی اطلاعاتی نظیر بوک مارک ها، تاریخچه مرور و پسوردها بین دستگاه های مختلف از دیگر قابلیت های مرورگر فایرفاکس (FireFox) به شمار می‌رود. کاربران می‌توانید با ایجاد حساب کاربری در فایرفاکس نسبت به همگام سازی اطلاعات بین کامپیوتر، گوشی و یا تبلت خود اقدام نمایند.





توانایی سفارشی‌سازی[ویرایش]

یکی از ویژگی‌های فایرفاکس امکان تغییر آن به سلیقه هر فرد است. برای این کار فایرفاکس دو مورد را در نظر گرفته‌است. اول توانایی‌های مرورگر وب، دوم ظاهر آن.

سفارشی‌سازی توانایی‌های فایرفاکس با کمک فایل‌هایی با حجم کم به نام افزونه ممکن می‌شود. این افزونه‌ها در واقع تکه‌های کوچک برنامه‌اند که قابلیت‌های مختلفی را به این مرورگر وب می‌افزایند. تم‌های مختلف این مرورگر وب هم شخصی‌سازی ظاهر آن را راحت می‌کند.

مشکلات فایرفاکس[ویرایش]

بعضی کاربران خواستار اضافه شدن افزونه‌های پرتقاضا به فایرفاکس هستند ولی توسعه دهندگان فایرفاکس این کار را مغایر با هدف آن‌ها یعنی یک مرورگر وب سبک می‌دانند؛ البته بیشتر این افزونه‌ها و قابلیت‌های بسیار دیگر مستقیماً قابل بارگیری و نصب روی فایرفاکس هستند.

یکی از مشکلات دیگری هم که به فایرفاکس نسبت داده می‌شود مشکلاتی است که توسط پلاگین ادوبی فلش (Macromedia Flash) ایجاد می‌شود که برای لینوکس ارائه شده که این مشکل ارتباطی به خود فایرفاکس ندارد.[۱۷]

انتشارهای فایرفاکس[ویرایش]

قبل از آوریل ۲۰۱۱ موزیلا در مدت‌های طولانی نسخه فینال فایرفاکس را توزیع می‌کرد اما با تغییر سیاست‌ها و برای رقابت و تقلید از کروم، نسخه‌های پایدار هر شش هفته عرضه و شمارهٔ اصلی نسخه یکی بالا می‌رود. از همین تاریخ فرایند توسعهٔ فایرفاکس به چند کانال مختلف تقسیم شد:

  • "Nightly Builds" که انتشار پیش آلفا (Pre-Alpha) هست و حاوی آخرین ویژگی‌ها و به‌روز رسانی‌های آزمایش نشده هست.
  • "Aurora" که انتشار آلفا (Alpha) مبتنی بر "Nightly Builds" هست و ویژگی‌ها و به‌روز رسانی‌هایی که تحت آزمایش‌های پایه هستند رو ارائه می‌دهد؛ از نسخهٔ ۳۵ نام این کانال به "Developer Edition" تغییر کرد.
  • "Beta" که انتشار بتا مبتنی بر کانال قبل هست و پایداری بیشتری نسبت به دو کانال اولیه دارد.

معمولاً موزیلا قبل از انتشار نسخهٔ پایدار نهایی، نسخه‌های نامزد انتشار (Release candidate) را عرضه می‌کند و سپس انتشار پایدار عرضه می‌شود که از تاریخ مذکور موزیلا آن را انتشار سریع (Rapid release) گذاشته‌است. این چرخهٔ انتشار شتاب داده شده با انتقاداتی از کاربران مواجه شد که معتقدند این انتشارهای بسیار سریع اغلب باعث شکسته شدن سازگاری افزونه‌ها با نسخه‌های فینال می‌شود و نیاز به توسعهٔ مستمر و مداوم برای سازگار نگه داشتن افزونه‌ها است. همچنین عده‌ای معتقدند فایرفاکس تلاش می‌کند تا شمارهٔ نسخه‌ها را به تقلید از گوگل کروم بالا ببرد تا با آن مقایسه شود.

فایرفاکس با پشتیبانی بلند مدت[ویرایش]

فایرفاکس با پشتیبانی بلند مدت که تحت نام "Extended Support Release" به معنای "انتشار با پشتیبانی تمدید شده" (مخفف:ESR) توسط بنیاد موزیلا عرضه و پشتیبانی می‌شود نسخه‌ای از فایرفاکس است که هم‌زمان با هر هفت انتشار معمولی می‌شود ولی برخلاف نسخه‌های معمولی که هر شش هفته عرضه و به محض عرضهٔ نسخه جدید، پشتیبانی از نسخهٔ قبل متوقف می‌شود، نسخه‌های با پشتیبانی بلند مدت تا حدود یک سال پشتیبانی می‌شوند، این پشتیبانی فقط محدود به اصلاحات امنیتی با ریسک بالا هست و هیچ قابلیت جدید و اصلاحات مرتبط با پایداری برنامه ارائه نمی‌شود، لذا این نسخه‌ها برای سازمان‌ها، ادارات و مراکز آموزش که در به-روز-رسانی سیستم‌ها دارای محدودیت هستند ارائه می‌شود.

انتشارهای با پشتیبانی بلند مدت با هر هفت انتشار معمولی، منتشر می‌شوند:

۱۰, ۱۷, ۲۴, ۳۱, ۳۷, ۴۵, ۵۲

فایرفاکس قابل حمل

وب‌سایت portableapps.com, فایرفاکس قابل حمل را عرضه می‌کند. این نسخه قابلیت اجراشدن روی درایو های USB Flash و CD-ROM و همچنین درایو های سخت خارجی و بعضی از پخش‌کننده‌های دیجیتالی موسیقی را دارد.

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به معرفی مرورگر فایرفاکس (FireFox) پرداختیم. با استفاده از آیکون های دانلود ضمیمه شده در انتهای این مطلب قادر به دانلود برنامه مذکور خواهید بود. چنانچه در مورد این برنامه نیاز به توضیحات و راهنمایی بیشتری داشتید، می‌توانید از کارشناسان موبایل کمک یاری بخواهید.

۰ ۰

بهترین روش های حذف تبلیغات در مرورگر کروم و فایرفاکس

همه ما هنگام کار با اینترنت، تبلیغات جور واجور و متنوع در همه زمینه ها را مشاهده می کنیم. این تبلیغات در اکثر مواقع باعث حواسپرتی و اذیت چشمان کاربران می گردند. روشهای زیادی برای حذف اینگونه تبلیغات وجود دارند که می توان براحتی آنها را بکار برد. در ادامه این مطلب، بهترین و ساده ترین روش های حذف تبلیغات در مرورگر کروم و فایرفاکس را به شما آموزش می دهیم.

بخش 1: بهترین روش در گوشی موبایل با اپلیکیشن Adclean

مرورگرهای موزیلا و کروم خودشان به صورت پیش فرض تبلیغات مزاحم را بلاک می کنند و نیاز به تنظیمات خاصی نیست. اما بسیاری از تبلیغات را نمی توانند یا نمی خواهند حذف کنند.

بهترین روش برای گوشی های اندرویدی استفاده از اپلیکیشن های حذف تبلیغات در سراسر گوشی ست (در همه بخش های گوشی تبلیغات را بلاک می کنند اما باید اپلیکیشن همیشه باز باشد).

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.